تبلیغات
مرکزپیش دانشگاهی دهخدا - چگونه خود را برای كنكور آماده سازیم؟

چگونه خود را برای كنكور آماده سازیم؟

جمعه 19 مرداد 1386

چگونه خود را برای كنكور آماده سازیم؟

دلایل عدم اجرای برنامه‌ریزی

یكی از عوامل استرس‌زا برای هر دانش‌آموزكنكوری،عدم اجرای برنامه‌های اوست.دانش‌آموز پیش از دیگران از اجرا نكردن برنامه‌های خود دچار نگرانی و پشیمانی می‌گردد. هرچند كه تكرار این موضوع به تدریج به یك عادت  تبدیل می‌شود.

پس لازم است بدانیم كه چه دلایل مهمی مانع اجرای برنامه‌های ما می‌شود بدیهی است عدم توجه به نكات گفته شده در بحث قبلی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این مورد هستند،بطور مثال دانش‌آموزی كه توان مطالعاتی او در روز یك ساعت است به یك‌باره تصمیم می‌گیرد، كه روزانه 6 ساعت مطالعه كند.در حالی كه همانطور كه گفته شد برای افزایش ساعت مطالعه باید به یك مدل افزایش تدریجی متناسب با توان جسمی روی آوریم.

هفته اول «1ساعت»،هفته دوم «یك ساعت و نیم»،هفته سوم «2ساعت و نیم»، هفته چهارم «3 ساعت و نیم»، هفته پنجم «4 ساعت ونیم»، هفته ششم «5ساعت و نیم الی 6 ساعت».

دلیل دیگر، عدم توجه به واقعیت روزمره و با ضعف در آینده‌‌نگری است: به این معنی كه پیش بینی نكردن اتفاقاتی كه در طول روز یا هفته می تواند مانع اجرای برنامه باشند قطعاً دانش ‌آموز را دچار مشكل می‌سازد. مثلاً دانش‌اموزی كه هفته آینده در روز پنج شنبه به عروسی یكی از بستگان نزدیك خود دعوت شده است، باید برای آن روز میزان ساعت مطالعاتی كمتری را لحاظ كند در غیر این صورت او قادر نخواهد بود به آن برنامه عمل نماید.تعارف با دوستان و نزدیكان خویش یكی دیگر از این دلایل است. بسیاری از دانش‌آموزان ما در هنگام اجرای برنامه خود با اطرافیان دچار تعارف می‌شوند. یعنی در حالی كه می‌داند امروز نمی‌توانند با دوستان خود به گردش و تفریح بپردازند،اما با اولین پیشنهاد از طرف آنها ترجیح می‌دهند برای حفظ دوستی یا به اصطلاح ( معرفت) از اجرای برنامه پرهیز كنند و به خواسته دوستان خود توجه نمایند.

پس بهتر است كه بطور غیر مستقیم برنامه تنظیمی خود را به اطلاع دوستان و اطرافیان نزدیك خود برسانیم (مثلاً با نصب این برنامه‌ها در روی دیوار اتاق و با كمك گرفتن از خود آن‌ها برای برنامه‌ریزی). ناهماهنگی در اجزای برنامه می‌تواند مانع اجرای صحیح برنامه باشد، چرا كه بار‌ها با دانش‌آموزانی روبه‌رو شده‌ایم كه به دلیل پراكندگی از هم گسیختگی در برنامه های  خود  نمی‌تواند به درستی آن را اجرا كنند. مثلاً با آن‌قدر تعداد زیادی درس را در یك روز در نظر گرفته‌اند و یا دروسی را برای مطالعه انتخاب كرده‌اند كه با هیچ یك از برنامه‌های كلاسی فردا یا امروزی خود هماهنگی ندارند.بنابراین این برنامه حتی در صورت اجرا، بازدهی مطلوبی بر آن‌ها نخواهد داشت.

برنامه ریزی گروهی:

گاهی اوقات با مشاورانی روبه‌رو می‌شویم كه با دلایل معقول یا نامعقول برای تمام دانش آموزان یك كلاس (با توان‌ها و ویژگی‌های گوناگون) یك برنامه درسی واحد را ارائه می‌دهند. اما یك دانش آموز باید بداند این گونه  برنامه‌ها، كلیات را شامل می‌شود و لازم است خود را با فكر و اندیشه نسبت به تعدیل و با تغییرات لازم در برنامه (بر اساس شرایط و مشخصات فردی خود) اقدام نماید یا قابلیت اجرایی آن تضمین گردد.

 
عواطف و احساسات:

بار‌ها شاهد بوده‌ایم كه به دلیل وابستگی‌های عاطفی دوران جوانی برنامه‌های مطالعاتی انجام نمی‌شوند. مثلاً به راحتی برنامه یك دانش‌آموز به سبب یك اتفاق ناگوار عاطفی نظیر دعوا دچار اختلال می‌گردد و به اصطلاح معروف برای دانش‌آموز هیچ حس و حالی برای درس خواندن باقی نمی‌ماند.

 
آزمون

آزمون یك مرحله تأثیر گذار است بنابراین در این زمینه به نكات زیر توجه كنید:

 
1-هدف خود را در آزمون موضوعی،پیدا كردن نقاط ضعف و نواقص علمی خود قرار دهید،به عبارت دیگر با گرفتن كارنامه،در پی درصد‌ها و رتبه‌ها نباشید،بلكه مشخص نمایید كه در چه سؤالاتی دچار اشتباه شده‌اید و یا در چه سؤالاتی ضعف علمی داشته‌اید. سپس نسبت به رفع این مشكل اقدام كنید (هرچند كه دانش‌آموزان قوی و عالی قبل از گرفتن كارنامه نیز به این كار اقدام می‌كنند).

 
* اگر حداقل 80-70درصد موضوعات آزمونی را مطالعه نكرده‌اید در آن آزمون شركت نكنید زیرا كسب هر نتیجه‌ای (چه خوب و چه بد) كاذب است.

اما در آزمون‌های جامع كه معمولاًدر اواخر دوره آمادگی كنكور بر گزار می‌شود ،به دنبال كسب درصد و رتبه‌های مناسب باشید تا بتوانید تا حد مناسبی رتبه خود را در آینده پیش بینی نمایید و از خطاهای تاكتیكی جلو گیری كنید.این در حالی است كه اكثر دانش‌آموزان در هدف‌گذاری  بر عكس عمل می‌كنند  به این معنی كه با كسب درصد‌های پایین در آزمون‌های موصضوعی به تدریج ناامید می‌شوند و در انتها نیز در آزمون‌های جامع شركت نمی‌كنند.در حالی كه كسب درصد‌های پایین در آزمون‌های ابتدایی باید منجر به تلاش دانش‌آموزان برای رفع نواقص شود كه نهایت این تلاش‌ها در طول دوره منجر به افزایش توان علمی او خواهد شد،به عبارت دیگر آزمون،خود یك جلسه آموزشی محسوب می‌گردد.

 2-از شركت در آزمون متعدد و گوناگون پرهیز كنید چرا كه اگر تعداد آزمون‌ها زیاد باشد،منجر به كاهش انگیزه می‌گردد و ارزش شركت در آزمون برای دانش‌آموز كمرنگ خواهد شدتعداد مناسبئ متعادل آزمون‌ها در طول دوره آمادگی كنكور بین12-10 ْ آزمون است كه از این تعداد 3-2 آزمون باید به صورت جامع برگزار شود.

 3-  اگر حداقل 80-70درصد موضوعات  آزمونی را مطالعه نكردید زیرا كسب هر نتیجه‌ای (چه خوب، چه بد) كاذب است. به عبارت دیگر این نتیجه نمی‌تواند آینده را بری شما پیش‌بینی كند.

4-دفترچه سؤال و پاسخ‌های تشریحی هر آزمون را حفظ كنید تا در هنگام مرور مطالب، مجدداً  به آنها رجوع نمایید و نسبت به پاسخگویی سؤالاتی كه قبلاً در آنها دچار مشكل بوده‌اید،اقدام كنید.

 5- برای شركت در آزمون و در حین برگزاری آزمون، از تغذیه مناسب بهره‌مند شوید (حداقل در آن روز صبحانه مناسبی میل كنید).

 6- از مسوولان برگزار كننده‌ی آزمون بخواهید تشویق‌های مناسبی را برای نفرات برتر هر آزمون در نظر بگیرند.

7- از شركت در آزمون‌هایی كه طراحان سؤالات آن،به تألیف تست‌ها ی سخت و دشواری می‌پردازد،پرهیز كنید.

برگرفته از سایت انتشارات بین المللی گاچ

--

ارسال شده در

دیدگاه ها : دیدگاه

نویسنده : شورش مرادی

صفحات وبلاگ

مطلب اخیر